GRANICE CZASU
Między zapisem fotograficznym a filmowym
Praca doktorska z dziedziny sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Wydział Grafiki i Sztuki Mediów
wystawa doktorska / upublicznienie pracy doktorskiej – 21.06.2022 r.
365+jeden, obiekt 1, obiekt 2, obiekt 3, druk pigmentowy, animacja poklatkowa, poziom I obserwacji obrazu, 180 cm x 820 cm (20 cm x 20 cm x 365, 40 cm x 40 cm x 1), 2022 r.
Praca doktorska pt. Granice Czasu. Między zapisem fotograficznym a filmowym podejmuje zagadnienie metodologii rejestracji czasu, w kontekście sposobu jego formalnego zapisu w obrazie fotograficznym i jego wpływie na ostateczne dzieło plastyczne. W tym celu zbadane zostało następujące zagadnienie: jak dużą pojemność czasoprzestrzenną może posiadać obiekt wizualny. Wynikiem tych badań oraz działań artystycznych jest autorska metoda budowania obrazu umiejscowionego na granicy zapisu fotograficznego i filmowego. W pierwszym rozdziale pt. Analiza twórczości własnej został zaprezentowany dorobek artystyczny autora. Na wybranych przykładach omówiona została droga twórcza oraz przeanalizowane środki formalne zastosowane w wypowiedzi artystycznej. Wskazano jaki wpływ na końcową budowę obrazu w kontekście treściowym i wizualnym wypowiedzi mają obrazy poliptyczne oraz typizacja elementów modułowych je tworzących. W rozdziale drugim pt. Koncepcja punktu zwielokrotnionego została przedstawiona autorska myśl, wyznaczająca kierunek przeprowadzonych badań. Zakłada ona kompresję informacyjną danych, kolejnych nawarstwień czasowych obrazu w jednym miejscu przy zmianie sposobu jego obserwacji i transformacji z ruchomego w nieruchomy. Na przykładach prac wybranych twórców omówione i oznaczone zostały dwa poziomy zapisu czasu w obrazie. W rozdziale trzecim pt. Metoda obrazu zwielokrotnionego opisano budowę przedmiotowej autorskiej metody zapisu czasu w obrazie. Jest to kompilacja różnych środków i zabiegów formalnych, które przyjmują formy wizualne z zapisem przekazu czasoprzestrzennego. Usytuowane są one w stanie pozornego zawieszenia pomiędzy obrazem fotograficznym i filmowym, mając cechy typowe dla obu tych mediów równocześnie. W czwartym rozdziale pt. Dokumentacja dzieła plastycznego zaprezentowany został wielowarstwowy i wieloelementowy, panoramiczny obiekt wizualny, noszący tytuł 365+jeden. Został on stworzony z wykorzystaniem autorskiej metody obrazu zwielokrotnionego. Jest on wynikową zapisu czasu zamkniętego w ramach jednego roku kalendarzowego skompresowanego w jednym miejscu. Przedmiotowa praca doktorska poprzedzona jest Przedmową i zakończona Posłowiem. Praca posiada liczne reprodukcje, schematy i ilustracje, obrazujące omawiane zagadnienia oraz stosowne przypisy do literatury przedmiotowej.
autor: mgr inż. arch. Michał Pietrzak
promotor: dr hab. Czesław Chwiszczuk, prof. ASP
365+jeden, druk pigmentowy / obiekt 1, 180 cm x 260 cm (20 cm x 20 cm x 117) / obiekt 2, 180 cm x 300 cm (20 cm x 20 cm x 135) / obiekt 3, 180 cm x 260 cm (20 cm x 20 cm x 117, 40 cm x 40 cm x 1) / 2022 r.